Wednesday, October 7, 2015

Közlekedes

Tegnapelött megjött az autonk!
Vadiuj GMC terrain, egyenesen az USA-bol, meg rajta volt az export felirat.. 

Igy nez ki ez a közepes meretü 4x4:


Hat nem volt szerelem elsö latasra, de nagyon kenyelmes, jol megy, iszonyu alacsony a fogyasztasa, van benne tolato kamera, tök jo latni, mi van mögöttem..
Meretre pont eleg a ket gyerköcnek, es ami a legfontosabb: biztonsagos!

Itt mondjuk 100 jarmüböl 98 terepjaro, reszben azert mert a helyiek ezzel toljak a  sivatagban is, a nyugati expatok meg csak ebben erzik a porontyaikat biztonsagban. 

Ami a helyi vezetesi kulturat illeti, az vilaghirhedten nem letezik. A mindenfele azsiai szerzetek siman a kresz teljes ismeretenek hianyaban veszelyeztetik a közt. Indexet nem ismerik, bevagnak az ember ele, ledudalnak az utrol (ezek inkabb a helyi menök), biztonsagi övröl hirböl sem hallottak es termeszetesen folyamatosan kezükben a telefon. Gyereküles nem kötelezö, nem ritka latvany, hogy a kicsi az anyuka/apuka öleben ül az elsö ülesen, a nagyobbak hatul ugrabugralnak. Akarhany blogot olvas az ember, mindegyik fö negativumkent irja le a katari közlekedest. 

Netes statisztikakat olvasgatva egy hirkommentelö szamitasa ragadta meg a figyelmem, miszerint valamivel több, mint 1:2 az eselyem arra, hogy Dohaban az utakon baleset erjen. Az egyik helyi online hirportalon pedig azt lattam megrökönyödve, hogy csak iden juniusban 40ezer (!) autobaleset volt Katarban. Persze ezek nagy resze koccanas, de negyvenezer??

Mivel csak tavaly karacsony ota vezetek, azt is Luxemburgban, nem is tudom, hogy fogok kimereszkedni az utakra.
Erdekes, hogy az EU-s orszagok jogsijait elfogadjak es siman atvaltjak katarira (mert amugy a sajat jogsival csak 7 napig lehet vezetni, utana helyi kötelezö), de valahogy a magyar kimaradt, ergo nekem  itt ujra kene jogsit szereznem. Szerencsere idöben csekkoltam ezt es augusztusban a magyar jogsim atvaltottam luxemburgira. Igy itt mar nem lesz gond a katari atvaltassal. Kicsit ironikusnak tartom, hogy egy ugymond nyugati, rendes kresz oktatason atesett magyar jogsival itt nem lehet kimenni az utakra, mig hapsikam valamelyik bangladeshi tanyarol idejön es dodzsempalyanak hasznalja az utakat.

En amugy nagyon szivesen hasznalnam a tömegközlekedest, ha lenne. De nincs. Majd ket ev mulva elkeszül az elsö metro elsö szakasza, addig meg marad az auto vagy taxi (akik atvernek).

Slussz poen: mivel Doha az elmult 20 evben epült es meg vagy 20 even at epülni fog (amig tart a gazkeszlet), naponta uj epületek es utak keletkeznek, aminek következteben NINCS terkep! Nincsenek utcanevek, csak legfeljebb beszamozva vannak. Igy tajekozodni a föbb "landmark"-ok alapjan lehet, pl. menj egyenesen az X hotelig, ott kanyarodj balra, kövesd az utat az Y bevasarloközpontig, aztan a körforgalomban kanyarodj jobbra es utana nezelödj, valahol ott lesz a celpont.

Tegnap a ferjem mar egyedül ment meloba es odatalalt! :) Elötte harom napig  ceges soförrel ment, kerdeztem töle, hogy akkor ugye megfigyelte hogy kell odajutni, mire ö: hat nem, mert olyan igazi fönök filing volt ujsagot olvasni a hatso ülesen, nem akarta ezt elrontani..



No comments:

Post a Comment